Aandoeningen

Waar heb je pijn?

Heb je een probleem, maar weet je nog niet goed wat dit zou kunnen zijn? Aan de hand van de illustratie kan je aangeven waar je pijn hebt. We tonen je dan de vaakst voorkomende problemen in deze zone.

Aandoeningen

• Rugpijn en rugklachten
  • Pubalgie

Vaak voorkomende problemen bij de knie:

• Ziekte van Osgood-Schlatter
  • Jumper's knee
  • Runner's knee
  • Mediale pijn

Scheenbeenvliesontsteking

• Hielspoor
  • Achillespeesontsteking
  • Ziekte van Sever
  • Tibialis posterior tendinitis
  • Enkelinstabiliteit

Vaak voorkomende problemen bij de voet:

• Hielspoor
  • Mortonse neuralgie
  • Diabetes Ulcus
  • Eelt
  • Voorvoetpijn

Vaak voorkomende problemen aan de teen:

• Ingegroeide teennagel
  • Schimmelnagel
  • Hallux Valgus
  • Hamertenen

Voetklachten

Voorvoetpijn

Metatarsalgie, ook wel bekend als voorvoetpijn, omvat verschillende aandoeningen waarbij pijn zich manifesteert aan de onderzijde van de voorvoet, met name in het gebied van de voetbal. Voorvoetpijn is een voortdurende, sluimerende ongemak die intenser wordt wanneer de voet wordt belast, en soms kan de pijn zich uitbreiden naar de tenen. Bovendien gaat metatarsalgie vaak gepaard met de vorming van pijnlijk eelt op de onderkant van de voorvoet.

Os tibiale externum

In het kort, een os tibiale externum is een extra bot aan de binnenzijde van de voetboog. Dit bijkomende botje kan ongemak veroorzaken, vooral wanneer je nauwsluitende schoenen draagt of als de tibialis posteriorpees wordt uitgerekt.

Holvoeten

Heb je een voet met een zeer hoge wreef en voetboog? Dan behoor je tot de tien procent van de Belgen die een holvoet hebben. Het is daardoor een veelvoorkomende conditie. Niettemin kunnen holvoeten ook een indicatie zijn van een onderliggende neurologische aandoening. Holvoeten gaan vaak hand in hand met verhoogde spanning in de peesplaat onder de voet en verkorte achillespezen, wat op zijn beurt leiden kan tot het optreden van hamertenen of klauwtenen.

Eelt

Eelt ontwikkelt zich op de gebieden van je voeten die het meest onderhevig zijn aan druk en wrijving. Het ontstaan van eelt is een natuurlijke reactie van je huid om zichzelf te beschermen tegen deze druk en wrijving. Als het eelt zich ophoopt en dikker wordt, neemt de druk toe, wat kan resulteren in ongemak en een branderig gevoel.

Hiel- en enkelklachten

Tarsaletunnelsyndroom

Aan de binnenkant van je enkel lopen drie pezen, een bloedvat en een zenuw. Als die zenuw beklemd raakt, heb je last van het tarsaletunnelsyndroom. Een verdikking van een geïrriteerde of overbelaste pees is meestal de oorzaak van de beklemming. Het tarsaletunnelsyndroom resulteert in een doffe, tintelende of brandende pijn aan de hiel en voetzool, en kan uitstralen naar de grote teen.

Haglundse exostose

Het syndroom van Haglund of Haglundse exostose is een aandoening waarbij externe druk een botuitsteeksel veroorzaakt aan de achterkant van de hiel. Die kan leiden tot pijn aan de bovenkant van de hiel, chronische ontstekingen, roodheid, zwelling, blaarvorming of eeltvorming.

Tibialis-posterior-tendinitis

De tibialis posterior is de pees die van je kuit onder je binnenenkel naar je middenvoet loopt. Als die pees ontstoken is, spreken we van een tibialis-posterior-tendinitis. Het is heel belangrijk dat je zo’n peesontsteking onmiddellijk laat behandelen om ergere problemen te voorkomen.

Sinus-tarsi-syndroom

De sinus tarsi zit aan de buitenkant van je enkel. Het is een smal kanaal van bloedvaten en zenuwen tussen je hielbeen en je sprongbeen. De zenuwtakjes van je sinus tarsi kunnen als gevolg van een trauma of een fout gangpatroon chronisch geïrriteerd geraken. Die aandoening komt vooral voor bij sporters en is gekend als sinus-tarsi-syndroom.

Teenklachten

Schimmelnagel – kalknagel

Als een schimmel je nagel binnendringt, kan dat leiden tot een nagel die witgeel, groen of bruin verkleurt en dik en brokkelig wordt. Vooral diabetici en mensen met een verlaagde weerstand krijgen last van schimmelnagels. Een schimmelnagel (of kalknagel) doet meestal geen pijn en kan gemakkelijk behandeld worden.

Likdoorn

Likdoorn, eksteroog, clavus of eeltpit zijn namen die verwijzen naar verdikt eelt dat naar binnen groeit. Dat voelt aan alsof er een steentje in je schoen zit. Laat je likdoorns onbehandeld? Dan kunnen ze leiden tot stekende pijn. Likdoorns komen trouwens niet alleen voor op je voetzool, maar ook aan of tussen je tenen.

Hallux valgus

Als je grote teen scheefgroeit, ontstaat er een knobbel aan de zijkant van je voet op de plaats waar je grote teen begint. Dat noemen we hallux valgus. Zo’n knobbel is rood en doet pijn als je je voet belast. Zelfs schoenen dragen is pijnlijk. Bovendien kan hallux valgus leiden tot ingegroeide teennagels en ontstekingen.

Hamertenen – Klauwtenen

Hamertenen en klauwtenen zijn veelvoorkomende misvormingen van de tenen. Hoewel de termen vaak door elkaar gebruikt worden, zijn het geen synoniemen en wijzen ze op een andere afwijking. In beide gevallen situeert de afwijking zich in een of meerdere tenen. Als je een hamerteen of een klauwteen hebt, kun je last krijgen van eeltvorming, pijnlijke drukplekken en roodheid op je tenen.